“Sådan gør vi” giver dig et overblik over forløbet, når vi er blevet kontaktet af en terapeut angående en borger, der har brug for at få lavet en individuel tilpasning af sit hjælpemiddel:
- Afdækning af behov
Vores konsulent besøger borgeren på hans/hendes bopæl sammen med terapeuten, hjælperen og nærmeste pårørende.
Her foretager de sammen en grundig analyse og foretager en vurdering af, hvordan udfordringerne bedst kan løses.
På denne baggrund finder de i fællesskab frem til den optimale løsning.
Konsulenten udarbejder på stedet en arbejdsbeskrivelse (ABS), som grundigt beskriver opgaven.
ABS’en kan fx omfatte:- Vurdering af siddestilling
- Opmåling
- Trykmåling
- Aftryk
- Fotografering
- Tilbud
Hvis terapeuten ønsker det, udarbejder konsulenten efterfølgende et tilbud på baggrund af ABS’en. I tilbuddet vil også indeholde en forventet tidsramme for løsning af opgaven.
Dato for udførelse af opgaven aftales ved accept af tilbud. - Tilpasning
Selve specialtilpasningen af hjælpemidlet sker på Pro Comforts eget specialværksted i Harndrup på Fyn.
Vi tilstræber altid at løse opgaven, så borgeren skal undvære sit hjælpemiddel i kortest mulig tid.
I praksis betyder det, at vi oftest henter hjælpemidlet ude hos borgeren om morgenen, og afleverer det igen senere samme dag.
For vores kunder på Sjælland og i Nordjylland må der i visse tilfælde påregnes 2-3 dages ekspeditionstid.
Da specialtilpasninger af hjælpemidler er underlagt Lægemiddelstyrelsens regler for fabrikation af medicinsk udstyr efter mål – klasse I, er der en række procedurer, vi skal følge.
Læs reglerne her.
Illustrationen viser det flow, som Lægemiddelstyrelsens regler indebærer.